Werkzaak doet mee aan de landelijke Divosa Benchmark Werk & Inkomen. Aan de hand van de benchmark is duidelijk hoe Werkzaak presteert op het gebied van werk en inkomen en hoe andere gemeenten of werkontwikkelbedrijven presteren.
In de benchmarkt vind je actuele en gedetailleerde gegevens over bijstand, participatie, re-integratie, handhaving en financiën. In de afbeelding hebben we de belangrijkste resultaten samengevat:
Aanvullende informatie
Ontwikkeling bijstandsvolume
We zien dat de ontwikkeling BUIG bij Werkzaak substantieel hoger is dan het percentage gemeenten <50.000. Andersom, de ontwikkeling algemene bijstand, dus zonder IOAZ, IOAW en Bbz, is een stuk lager bij Werkzaak dan de gemeenten <50.000.
Instroom bijstand
We zien ook dat we een goed poortproces hebben waarbij we zorgvuldig nagaan of er niet andere voorliggende voorzieningen zijn want dat is (financieel) doorgaans beter dan een bijstandsuitkering. Waar mogelijk leiden we mensen ook direct door naar werk waardoor ze niet als instroom meetellen. Daardoor is onze instroom lager dan het landelijke cijfer.
Uitstroom
Het uitstroompercentage bijstand is het aandeel gestopte bijstandsuitkeringen in 2024 ten opzichte van het totale bijstandsbestand van eind 2023. De uitstroompercentages werk, school en handhaving laten de verdeling zien naar uitstroomreden van de totale populatie uitstromers. Het gaat om een verhoudingsgewijze verdeling.
Uitstroom bijstand
Wat er niet inkomt (zie kopje instroom) hoeft er ook niet uit dus dat zorgt er ook voor dat onze uitstroom lager is dan het landelijke cijfer.
Uitstroom naar werk
De uitstroom naar werk is bij ons net weer hoger dan het landelijke cijfer en daar zijn we trots op.
Uitstroom naar school
De uitstroom naar school is bij ons lager dan het landelijke cijfer maar in de Divosa cijfers is zeer waarschijnlijk geen rekening gehouden met onze leer-werkroutes. Deze leer-werkroutes dragen wel weer bij aan een hogere uitstroom naar werk.
Uitstroom door handhaving
We zien dat we ten opzichte van het landelijke cijfer veel minder uitstroom door handhaving hebben. Een van de mogelijk reden hiervoor kan zijn dat in bezwaar- en beroepszaken extra aandacht wordt besteed aan de persoonlijke situatie van de bezwaarde en de (lange termijn) effecten van besluiten. Dit is in lijn met het meerjarenbeleidsplan van Werkzaak Rivierenland, invloeden vanuit de rechtspraak en de maatschappelijke ontwikkelingen rondom de Participatiewet. Een andere reden zou kunnen zijn dat binnen de teams inkomen meer ingezet wordt op meedoen in de maatschappij en bestaanszekerheid.
Ontheffing arbeidsverplichting en Parttime werk
Bij ontheffing arbeidsverplichting en Parttime werk zien we dat we in de pas lopen met organisatie van vergelijkbare grootte (minder dan 50.000 inwoners).
Loonkostensubsidie
Verder is nog duidelijk te zien dat we ten opzichte van andere organisaties veel meer succesvol inzetten op het plaatsten van mensen met een loonkostensubsidie.
Vragen?
Neem dan contact op met Werkzaak Rivierenland:
Bel 088 9375000 of via info@werkzaakrivierenland.nl