Besluitenlijst Algemeen Bestuur Werkzaak Rivierenland 19-12-2021

Besluitenlijst Algemeen Bestuur Werkzaak Rivierenland

Donderdag 9 december 2021
14.00 – 16.30 uur
Digitaal via Webex

Aanwezig: dhr. C. Stolwijk (voorzitter), mw. J.H.A. Sørensen, mw. W.E.A. van Dijkhuizen, dhr. T. van Maanen, dhr. R. Reuvers, dhr. H.N.G. Wiendels, dhr. C. A.H. Zondag , mw. E. Boer (secretaris), mw. J. Boer-van Schie (notulen).

Afwezig m.k.: dhr. B. Brink

Toehoorders: dhr. G. Spanjer en dhr. C. Romijn (Cliëntenraad Werkzaak); dhr. A. Gabriëls en dhr. P. van Eeuwijk (Ondernemingsraad).

 

1.

Opening door de voorzitter

De voorzitter opent de vergadering en heet allen welkom. Bericht van verhindering is ontvangen van dhr. Brink.

Vaststelling agenda

De voorzitter voegt agendapunt 3b toe, het ‘AB voorstel aanpassing dak’. De agenda wordt met deze toevoeging vastgesteld

Mededelingen

 https://www.mzsw.nl/nieuws/cao-aan-de-slag-samenwerking-in-belang-van-medewerkers/

Hoe hebben de ondernemingsraad en de directeur/bestuurder van Werkzaak Rivierenland de nieuwe cao’s voor werknemers in de SW besproken en ingevoerd in hun organisatie? In een tweegesprek wijzen Art Gabriëls en Elfriede Boer op het belang van goede, open communicatie en belichten zij hoe ze met maatwerk mensen aan passend werk helpen.

Ingekomen

Brief Provincie Gelderland betreft besluit Begroting 2022 Werkzaak, ter kennisname

De Provincie is van oordeel dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is, dit betekent dat de GR Werkzaak voor het jaar 2022 onder repressief toezicht staat. Dit is de lichtste vorm van toezicht.

De AB-leden hebben kennis genomen van de brief.

Mw. Boer deelt mee dat Werkzaak veel in de landelijke communicatie genoemd wordt, recent in het NOS journaal en op Radio 1. Na 5 jaar te bestaan gaat Werkzaak landelijk ook zichtbaarder worden.

Mw. Sørensen deelt in dat licht ook het bezoek van de gemeente Nissewaard (Spijkenisse, Bernisse) aan Werkzaak. Zij heeft deelgenomen aan de ontvangst van de delegatie van wethouder, directeur en ambtelijk medewerkers van Nissewaard. Werkzaak heeft een presentatie gegeven en een rondleiding. Het is een voorbeeld dat Werkzaak in het land gevonden wordt.

 

 

 

2.

Concept besluitenlijst 14 oktober 2021, ter vaststelling

De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld. Er zijn geen vragen naar aanleiding van.

 

 

 

 

 

3.

Ter besluitvorming

AB voorstel Kaderbrief 2023

Mw. Boer deelt mee dat in de kaderbrief op pag. 4 bij de uitsplitsing deze tabel terechtgekomen is. Hierin sluit de optelling niet aan en staat er € 10.000 teveel. De gemeente Maasdriel heeft hier een vraag over gesteld. Na bespreking van de kaderbrief in het DB is het bedrag voor incidentele kosten 10.000 euro verlaagd. Het totaalbedrag is bij deze opstelling abusievelijk blijven staan.

Hieronder de tekst waar het over gaat en met de juiste tabel.

Uitvoering Wet open overheid

Op 26 januari 2021 nam de Tweede Kamer de Wet open overheid (Woo) aan. De Wet open overheid (Woo) wil bereiken dat overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is. De huidige Wet openbaarheid van bestuur (Wob) wordt ingetrokken bij de inwerkingtreding van de Woo.

Het belangrijkste verschil met de huidige wet, het Wob-verzoek, is dat er een actief informatieplicht ontstaat en dat daarin ook besluiten uit verleden actief openbaar gemaakt moeten worden. Ook ontstaat de verplichting van een het aanwijzen van onafhankelijk contactpersonen die vragen van burgers kunnen beantwoorden over de beschikbaarheid van overheidsinformatie. Concreet gaan we het volgende doen:

  • Aanpassen processen
  • Aanpassen systemen (technisch)
  • Beheer en onderhoud systemen (technisch)
  • Instellen contactfunctionaris

Afbeelding: tabel

Met deze wijziging ligt de kaderbrief 2023 ter bespreking voor.

Dhr. Zondag vraagt of de kaderbrief niet te laat voorligt, immers volgens het informatieprotocol dient de kaderbrief voor 1 december aangeboden te zijn. De voorzitter antwoordt dat dat idealiter zo zou zijn, maar deze P&C cyclus was reeds eerder ingepland.

Dhr. Zondag deelt mee dat bij de andere GR-en het Dagelijks Bestuur de kaderbrief vaststelt en deze vervolgens voor zienswijze aan de raden wordt gestuurd. Waar staat het in de GR Werkzaak dat dit niet hoeft?

Daarnaast wijst hij er op dat op basis van de Wet open overheid een staatje zou moeten zijn  waarin staat welke gelden bij de gemeente terechtkomen. Werkzaak zou daarin moeten aansluiten aan alle andere GR-en die dit wel in hun kaderbrief hebben.

Mw. Boer antwoordt dat dit in het overleg met de financieel adviseurs is geweest. Werkzaak heeft in de GR geen zienswijzeprocedure voor de kaderbrief. Dhr. Zondag merkt op dat een zienswijzeprocedure uitnodigend is en dat de zienswijze dan voor 1 maart weer bij de GR zou zijn. Het hoeft nu niet aangepast te worden maar dhr. Zondag adviseert te proberen om aan te sluiten bij de afspraken van de GR-en. Dhr. Van Maanen onderschrijft de opmerking.

De voorzitter concludeert dat de opmerkingen over de termijn van aanbieden aan het AB en over de Woo helder zijn en dat deze door het DB en ook ambtelijk zullen worden meegenomen.

Met deze opmerkingen stelt het AB de kaderbrief vast en deze wordt aan de gemeenten gestuurd. Met dank aan iedereen die hieraan gewerkt heeft.

AB voorstel Verhoging krediet dak Poppenbouwing

De voorzitter licht toe dat hij gisteren (8 dec.) geïnformeerd werd over de extra kosten die nodig zijn voor de nodige aanpassing van het dak. De laagste inschrijving op het project valt € 183.400,- hoger uit dan het beschikbaar gestelde krediet. De hogere kosten zijn te wijten aan de huidige krapte in de bouwsector, duurdere transportkosten en gestegen materiaalkosten. Werkzaak heeft anderzijds een meevaller op de Tozo en de ICT.

Mw. Boer licht toe dat het AB in december 2020 heet ingestemd met een reserve voor noodzakelijke investeringen ad. € 960.000,- met de restrictie het in 2021 uit te geven. De bouwer staat er nu voor klaar, daarom komt het nu op de agenda. Er is afstemming geweest met de financieel medewerkers van de gemeenten.

Mw. Boer doet een procesvoorstel aan de AB leden om uiterlijk volgende week via de e-mail op dit voorstel te reageren als afzonderlijk AB lid.

Dhr. Zondag zegt dat Zaltbommel akkoord is met het voorstel.

Dhr. Van Maanen vraagt of het AB hierover mag besluiten zonder zienswijze van de raad. Mw. Boer antwoordt dat het een AB bevoegdheid is en als de meevaller wordt ingezet budgetneutraal.

Dhr. Wiendels reageert in principe positief maar wil eerst even ambtelijk afstemmen.

Mw. Van Dijkhuizen zegt dat deze toelichting haar rauw op het dak valt en dat zij de reactie schriftelijk zal geven. Zij vraagt of deze wijziging geen verschil maakt voor Buren en Neder-Betuwe. Mw. Boer antwoordt dat dat correct is. Voor Buren en Neder-Betuwe is er een vast bedrag per WSW-er afgesproken.

De voorzitter dankt de AB-leden dat het voorstel kon worden voorgelegd.

 

 

 

4. Ter informatie

Evaluatie en nulmeting project gemeente West Maas en Waal Schuldhulpverlening en bijzondere bijstand (Powerpoint) en Evaluatierapport

Dhr. Reuvers zegt dat hij zeer enthousiast is over hoe Werkzaak dit project heeft opgepakt en hij is blij dat de gemeente West Maas en Waal de keuze heeft gemaakt dit bij Werkzaak te beleggen.

 

 

5. Rondvraag en sluiting

Dhr. Wiendels vertelt dat hij naar aanleiding van de e-mail met de ‘Letter of intent’ over Cirtex vragen heeft gesteld. Niet over het project, maar over het proces. Met de presentatie van de Avri van 18 november die niet door iedereen goed werd ontvangen, geeft het geen goed gevoel wanneer het college de ‘Letter’ ondertekent terwijl de raad niet positief zou zijn. Hij is verbaasd dat het punt niet op de agenda staat en vraagt voortaan in het AB een korte terugkoppeling van wat in het DB is besproken. Overigens vindt Buren het een positieve ontwikkeling en zal het college de ‘Letter’ ondertekenen.

De voorzitter zegt toe dat er een vast agendapunt komt: ‘terugkoppeling uit DB’.

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur Werkzaak Rivierenland

op 11 juli 2022.

 

de secretaris,                                                                    de waarnemend voorzitter,

 

 

 

mevrouw E. Boer MBA                                                    de heer J. de Geus