
Sta jij altijd klaar voor anderen? En ben je blij als je iemand hebt kunnen helpen? Denk dan eens aan een baan als medewerker klantenservice.
Leerwerkroute: leren en werken tegelijk
Een leerwerkroute is werken en leren tegelijk. De meeste vaardigheden leer je door te werken op een leerwerkplek bij een werkgever. Je krijgt begeleiding van een enthousiaste leermeester. Ook ga je 1 of 2 dagen per week naar school. De leerwerkroute is een opstap naar een baan.
Basisvaardigheden leer je bij het KCC van Werkzaak
De leerwerkroute voor medewerker klantenservice begint bij het klantcontactcentrum (KCC) van Werkzaak Rivierenland. Je volgt ook een mbo 3 opleiding. Daar leer je onder andere administratieve vaardigheden en vaardigheden die je nodig hebt als receptionist. Bijvoorbeeld gesprekstechnieken.
Als je de opleiding hebt afgerond, zoeken we samen met jou naar een werkplek die bij jou past. Ben je eenmaal aan het werk, dan is er vaak een kans om door te groeien. Hoe meer ervaring je hebt, hoe meer verantwoordelijkheid je vaak krijgt.
Het werk van een medewerker klantenservice
Als medewerker klantenservice (of: medewerker customer support) heb je contact met klanten. Dat is een belangrijke rol. Hoe jij omgaat met klanten bepaalt of ze terugkomen bij jouw bedrijf.
Je hebt vooral contact met klanten via telefoon, e-mail, chat of social media. Je beantwoordt vragen en neemt klachten in behandeling. Je zit dus veel achter de computer en aan de telefoon.
Je kunt aan de slag als algemeen medewerker klantenservice. Of als webcare medewerker. Ben je webcare medewerker? Dan ben je alleen bezig met berichten die binnenkomen via sociale media of de website van het bedrijf. Je helpt klanten snel verder. En je mag best een beetje grappig reageren op berichten op social media. Zo help je mee aan de goede naam van het bedrijf.
De belangrijkste taken als medewerker klantenservice:
- De telefoon opnemen. Je beantwoordt vragen, geeft informatie of neemt klachten aan. Zo nodig verbindt je klanten door.
- De mailbox bijhouden en e-mails beantwoorden.
- Gegevens noteren en aanpassen
- Bijzonderheden opschrijven en doorgeven aan je manager.
Je kunt op heel veel verschillende plekken gaan werken
De meeste grotere bedrijven en organisatie hebben afdeling klantenservice. Je kunt dus op heel veel plekken aan de slag. Bijvoorbeeld bij de overheid of in de zorg. En bij grote organisaties zoals verzekeraars, banken, energieleveranciers of webshops.
Vaak kun je (deels) vanuit huis werken. Je kunt fulltime, in deeltijd of als oproepkracht werken. Bij sommige bedrijven kun je ’s avonds of in het weekend werken.
Belangrijke eigenschappen
Als je medewerker klantenservice heb je bepaalde eigenschappen en kwaliteiten nodig.
- Je kunt je inleven in de klant. Je denkt mee en je zorgt ervoor dat de klant zich begrepen voelt.
- Je praat duidelijk en netjes.
- Je voert makkelijk een gesprek. Je kunt goed luisteren. Je blijft altijd rustig. Ook als het een moeilijk gesprek is. Of als de klant niet rustig is.
- Je bedenkt makkelijk oplossingen. Moeilijke vraag? Jij zorgt ervoor dat het goed komt.
- Je werkt makkelijk met een computer. Nieuwe systemen leer je snel.
Werkzaak regelt voor jou de leerwerkplek en een opleiding
Dit bieden wij jou:
- Een leerwerkplek
- Een dienstverband van minimaal 24 uur (3 x 8 uur) per week
- Een mbo 3 opleiding die Werkzaak betaalt
- Een fijn team waarin je de kans krijgt om te leren en fouten te maken
- Persoonlijke begeleiding
- Ben je klaar met de leerwerkroute? Dan zoeken we samen met jou een baan die bij je past.
We verwachten dat je je zin hebt om te leren
Om een leerwerkroute te kunnen volgen is het belangrijk dat je daar zin in hebt. Dit verwachten we van jou:
- Je hebt zin om het vak van medewerker klantenservice te leren.
- Je bent minimaal 24 uur (3 x 8 uur) per week beschikbaar.
- Je kunt goed omgaan met een computer, e-mail en internet
- Je spreekt goed en netjes Nederlands
- Je ziet er verzorgd uit en blijft altijd vriendelijk
Aanmelden voor de leerwerkroute
Wil je meer weten? Of wil je de leerwerkroute Klantcontactcentrum (KCC) – medewerker klantenservice doen? Bespreek het met je werkcoach.