
Heb jij voor iedereen een warm welkom? Als receptionist (of: frontofficemedewerker, gastvrouw of gastheer) ontvang je bezoekers aan de receptie of balie van een bedrijf. Je bent het visitekaartje van de organisatie. Je kunt op allerlei plekken aan de slag. Van kantoor tot ziekenhuis en evenementenlocatie.
Leerwerkroute: leren en werken tegelijk
Een leerwerkroute is werken en leren tegelijk. De meeste vaardigheden leer je door te werken op een leerwerkplek bij een werkgever. Je krijgt begeleiding van een enthousiaste leermeester. Ook ga je 1 of 2 dagen per week naar school. De leerwerkroute is een opstap naar een baan.
Basisvaardigheden leer je bij het KCC van Werkzaak
De leerwerkroute voor receptionist begint bij het klantcontactcentrum (KCC) van Werkzaak Rivierenland. Je volgt ook een mbo 3 opleiding. Daar leer je onder andere administratieve vaardigheden en vaardigheden die je nodig hebt als receptionist. Bijvoorbeeld gesprekstechnieken. Bij het KCC doe je veel ervaring op. Je zit achter de receptie en bent het visitekaartje van Werkzaak. Je ontvangt gasten, neemt de telefoon aan. En je regelt praktische dingen als de voorraad kantoorartikelen beheren en bloemen bestellen.
Jouw werk als receptionist tijdens de leerwerkroute
Een receptionist heet ook wel frontoffice medewerker, baliemedewerker, gastvrouw of gastheer. Jij zorgt voor een fijne ontvangst van de bezoekers en geeft ze zo een goede eerste indruk van de organisatie. Dit zijn jouw taken:
- Bezoekers ontvangen. Je schrijft hun gegevens op en geeft ze een bezoekerspas. Ook wijs je de weg. En je beantwoordt vragen en geeft alle infomatie die de bezoeker nodig heeft.
- De telefoon opnemen. Als het kan, beantwoord vragen zelf. En anders verbind je de beller door.
- Afspraken maken. Je plant afspraken in en beheert agenda’s. Je zorgt dat iedereen op de hoogte is van de afspraken.
- Ruimtes reserveren voor vergaderingen en bijeenkomsten. Jij weet precies welke ruimte het meest geschikt is voor grote of kleine groepen.
- Helpen met lichte administratie.
- Post afhandelen. Je sorteert papieren post en post die via e-mail binnenkomt. Je geeft alles door aan de juiste persoon.
Je kunt op heel veel verschillende plekken gaan werken
Als receptionist kan je op heel veel verschillende plekken aan de slag. Altijd met hetzelfde doel: je gasten vriendelijk ontvangen en ze een goede start van hun bezoek geven. Dit zijn de verschillende soorten receptionisten op een rij:
- Bij een kantoor. Bij grote bedrijven komen regelmatig bezoekers. Sollicitanten, klanten en andere zakelijke relaties. Je verwelkomt gasten aan de balie en helpt ze verder.
- In een ziekenhuis. Bezoekers met een afspraak melden zich bij de balie. Jij beantwoordt hun vragen en wijst ze de weg naar de juiste afdeling
- In een hotel. Gasten komen en gaan dag en nacht. Daarom zit er altijd iemand achter de receptie. Je zorgt dat het in- en uitchecken prettig en soepel verloopt.
- Bij een evenementenlocatie. Bijvoorbeeld een concertzaal of stadion. Vaak zit er 24 uur per dag iemand achter de receptie. Je ontvangt leveranciers, artiesten en ander personeel. Hoe laat het ook is, jij hebt voor iedereen een glimlach.
- Op afstand. Sommige bedrijven hebben een receptie op afstand. Je helpt bezoekers dan via een videoverbinding.
Meestal ben je achter de balie te vinden, met de telefoon en computer binnen handbereik. Werk je op een kantoor, dan werk je vooral doordeweeks en overdag. Werk je bij een ziekenhuis, hotel of evenementenlocatie? Dan werk je soms ook ’s avonds, ’s nachts en in het weekend.
Belangrijke eigenschappen
Als je receptionist heb je een aantal eigenschappen en kwaliteiten nodig.
- Je luistert goed naar wat iemand vraagt
- Je bent vriendelijk
- Je hebt een open uitstraling: mensen komen gemakkelijk naar je toe
- Je kunt tegen stress
- Je kunt meerdere taken tegelijk doen of snel wisselen tussen taken
- Je ziet goed wat er moet gebeuren en doet de belangrijkste dingen eerst
Werkzaak regelt voor jou de leerwerkplek en een opleiding
Dit bieden wij jou:
- Een leerwerkplek
- Een dienstverband van minimaal 24 uur per week
- Een mbo 3 opleiding die Werkzaak betaalt
- Een fijn team waarin je de kans krijgt om te leren en fouten te maken
- Persoonlijke begeleiding
- Ben je klaar met de opleiding? Dan zoeken we samen met jou een baan die bij je past.
We verwachten dat je je zin hebt om te leren
Om een leerwerkroute te kunnen volgen is het belangrijk dat je daar zin in hebt. Dit verwachten we van jou:
- Je hebt zin om het vak van receptionist te leren
- Je bent minimaal 24 uur (3 x 8 uur) per week beschikbaar
- Je kunt goed omgaan met een computer, e-mail en internet
- Je spreekt goed en netjes Nederlands
- Je ziet er verzorgd uit en blijft altijd vriendelijk tegen je gasten
Aanmelden voor de leerwerkroute
Wil je meer weten? Of wil je de leerwerkroute Klantcontactcentrum (KCC) - receptionist doen? Bespreek het met je werkcoach.