Hybride werken, hoe pak je het als werkgever aan?

afbeelding man legt andere man iets uit bij computer

Veel medewerkers geven aan dat hybride werken, deels thuis, deels op kantoor, het nieuwe normaal moet worden. Het is goed dit serieus te nemen als werkgever want tevreden medewerkers blijven graag bij jou werken. Maar wat betekent hybride werken in de praktijk?

Wat is hybride werken?

Hybride werken is dat de plek waar iemand werkt, afhangt van de geplande activiteiten van de werkdag. Iemand kiest zijn werkplek op basis van het doel (bv. verslag schrijven, teamoverleg of een presentatie geven), de noodzaak om wel of niet met anderen in een ruimte te zijn en de beschikbare communicatiemiddelen. Je medewerkers werken dan (samen) vanaf verschillende locaties en verschillende werktijden.  

Waarom hybride werken?

Door de snelle technologische ontwikkelingen is werken op afstand makkelijk mogelijk. Door de coronapandemie kreeg deze manier van werken een onverwachte boost. Maar ook los van corona past hybride werken helemaal in deze tijd van de groeiende behoefte aan een balans werk-privé en de wens om het toenemende woon-werkverkeer terug te dringen. 

Willen je medewerkers dit wel?

Uit recent onderzoek van FNV blijkt dat werkenden veel positiever zijn gaan denken over thuiswerken. Slechts 10% van hen wil helemaal terug naar kantoor, een kleine 20% wil alleen nog maar thuiswerken en ruim 70% wil een mix van allebei, met een voorkeur voor een fifty-fifty-verdeling van de werktijd thuis en op locatie. Ook wil een ruime meerderheid (63%) nadrukkelijk kunnen meepraten over hoe hybride werken er bij hun werkgever uit gaat zien. 

Veel medewerkers hebben behoefte aan meer autonomie. Zij willen meer vrijheid om zelf te beslissen over de inhoud en planning van hun werk, waardoor ze hun werk kunnen invullen op een manier die goed bij hen past. 

Hoe pak je hybride werken aan? 

Met deze 4 tips kun je direct aan de slag

  1. De ideale mix van thuis en op kantoor werken is voor iedereen verschillend. Inventariseer daarom eerst de wensen van je mensen voor je beslissingen neemt. 
  2. Maak per team of met individuele medewerkers concrete afspraken over de invulling van hybride werken. Spreek af wie op welke dag thuiswerkt en hoe de werkinhoud eruit ziet op thuiswerk- en kantoordagen. 
  3. Pas de stijl van leidinggeven aan: besteedt veel aandacht aan de onderlinge verbinding tussen teams en medewerkers en geef mensen vertrouwen. En wees extra duidelijk in je feedback en verwachtingen.
  4. Geef ruimte voor experimenten en missers.

Bron: artikel van Randstad

Zoek jij medewerkers en wil je een kosteloos adviesgesprek?

Succesverhalen

Successverhalen